1-2 leveransdagar - skickas innan 15:00 samma dag - fri frakt över 300 kr- öppet köpFri Frakt >300 kr - Öppet Köp

Köpvillkor

Köpvillkor

Hos Smyckendahls är det enkelt och tryggt att handla. Allt ingår i priset. Frakt, 39 kr, tillkommer dock på ordrar under 300 kr. Inga extra avgifter tillkommer när du betalar med faktura eller kontokort.

Smyckendahls.se ägs och drivs av Smyckendahls AB, organisationsnummer: 556978-8879.

Information i Coronatider

Vi arbetar som vanligt här på Smyckendahls, så din order kommer att plockas och skickas samma dag om du lägger din order före kl 15.00 på en vardag, eller nästa vardag om du beställer på på kvällen eller på helgen.

Nästan alla våra paket levereras direkt hem till din brevlåda, du behöver alltså oftast inte gå till ett ombud för att hämta det. Vi kan dock inte garantera hemleverans, det är din brevbärare som fattar beslutet. Om det till exempel är väldigt många paket en dag kan vissa lämnas till ett utlämningsställe för att brevbäraren inte kan få med sig alla.

Vissa saker förändras dock av den pågående virusepidemien:

  • Även om vi skickar så fort vi kan finns det en risk att det tar någon dag extra innan du får din order, beroende på om Postnord har personalbrist pga sjukdom eller extra mycket paket då många väljer att handla på nätet. Vi hoppas att ni har förståelse för att detta kan ske.

  • Många av våra leverantörer tillverkar sina smycken utomlands. Det kan därför hända att vi inte får in påfyllning av vissa varor till lager, då de tillverkas i Kina, Italien osv. Vi hoppas att vi snart ska få hem dessa, och under tiden letar vi andra, nya märken som kan erbjuda varor tillverkade i Sverige, till exempel. Alla varor som visas finns i lager, så detta gäller enbart sådant som är markerat “Tillgänglighet: Slut i lager”. Det har redan uppstått brist på presentkartonger från vissa märken och vi ersätter då med en neutral standardask.

  • Om myndigheterna skulle ändra förutsättningarna så att vi inte kan fortsätta arbeta som vanligt kommer vi givetvis att meddela detta. Har du kunnat lägga en beställning så kommer vi att skicka den.

Leverans

Vi levererar i dagsläget enbart till kunder i Sverige. Vi skickar din beställning samma dag, om du lagt din order före kl. 15:00, förutsatt att det är en vardag. Vi använder PostNord så du får oftast paketet till i din brevlåda dagen därpå. Större paket och rekommenderade försändelser (vid höga ordervärden) kommer till ditt utlämningsställe. Vid större kampanjer, reor eller inför jul och andra högtider kan det ibland ta en dag extra.

OBS! Enligt den nya postförordningen som gäller fr.o.m 2018 delar PostNord ut brev inom två dagar till postnummerområden: 400 00-519 99, 820 00-889 99 och 890 00-989 99. Bor du inom dessa områden får du alltså räkna med att det tar två vardagar innan ditt paket kommer fram.

Fraktkostnader

Om du handlar för minst 300 kr så bjuder vi på frakten. På ordrar under 300 kr kostar frakten 39 kr. Ring gärna till oss först, på 08-20 44 40, och meddela oss när du vill hämta dina varor.

Paket som inte hämtas ut

Har du ett levererat paket som du inte hämtar ut, får du en påminnelse från Posten. Hämtar du inte ut ditt paket skickas det tillbaka till oss. Vi tar då ut en avgift på 250 kronor för att täcka våra omkostnader. Outlösta varor omfattas inte av ångerrätten.

Orderbekräftelse/följesedel

När du har genomfört ditt köp skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. Får du ingen orderbekräftelse samma dag som du har gjort din beställning ber vi dig att kontakta oss. Tillsammans med din leverans får du en följesedel.

Betalning

I samarbete med Klarna Checkout erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning och kontokortsbetalning. Det tillkommer inga avgifter när du väljer att betala mot faktura eller med kort. Vid delbetalning hos Klarna kan eventuella uppläggningsavgifter och avi-avgifter tillkomma. Fullständig information om villkoren för delbetalning finns på klarna.se.

Faktura

Våra fakturor skickas ut via e-post från Klarna i samband med att varan skickas från oss. Fakturan har 14 dagars kredit. Behöver du förlänga betalningstiden går du in på klarna.se. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Klarna Checkout innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

Visa/MasterCard

Inga avgifter tillkommer.

Rabattkoder/Cashback

Ibland har vi kampanjer eller medverkar i olika typer av återbäringsprogram som anordnas av tredje part. Observera att dessa erbjudanden inte kan kombineras. Om du till exempel använder en av våra rabattkoder kan du inte också få återbäring från cashbackföretaget.

Ångerrätt – retur av vara

För oss är det viktigt att du är nöjd med ditt köp. Är du inte 100% nöjd, är det bara att skicka tillbaka varan till oss. Den returnerade varan ska vara oss tillhanda inom 14 dagar. Dessa 14 dagar börjar räknas dagen efter du mottagit varan. Skriv ditt ordernummer och ditt namn på en lapp och lägg med. Vi vill också gärna att du berättar varför du skickar tillbaka varan. Du kan, om du så önskar, använda Konsumentverkets ångerblankett, men det är absolut inget krav. Länk till Konsumentverkets ångerblankett

Om du väljer att skicka tillbaka hela eller delar av din beställning står du själv för returportot. Tänk på att packa in paketet noggrant, du är ansvarig för transportrisken vid retur. Det innebär att du är ansvarig för varorna till dess att de har överlämnats till oss av Posten. Vill du vara helt säker på att din retur kommer fram så är det bäst att skicka det som postpaket istället för brev, då paket har kollinummer som går att spåra. OBS: Vi löser inte ut ofullständigt frankerade returer.

Du har full ångerrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan. Vi accepterar enbart returer av varor som är oanvända. Du får givetvis prova smycket, men inte nyttja varan utöver det. OBS! Örhängen från Studex och Blomdahl som levereras i sterila förpackningar får inte provas. Om sigillet brutits kan vi inte ta smycket i retur. Du får heller inte klippa bort lappar eller etiketter. Vid retur av vara som hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, det vill säga om varan är använd eller skadad, kan du bli ersättningsskyldig för den eventuella värdeminskning som uppstått.

OBS: Om det är något fel på varan så är det inte en retur utan en reklamation. Vi tar givetvis emot reklamationer även om du använt smycket. Se mer under Reklamation nedan.

Vi betalar tillbaka dina pengar utan dröjsmål. Observera att återbetalning görs först efter att vi tagit emot varan från dig, så skicka tillbaka varan så snart du ångrat ditt köp. Din retur återbetalas med samma betalningsmetod som vid köpet. Om du betalade med kort sätter vi tillbaka summan på samma kort. Betalade du via faktura och returnerar hela köpet så makuleras fakturan, om du väljer att skicka tillbaka delar av köpet justeras beloppet på fakturan.

Om du önskar byta till annan vara skickar du tillbaka den vara du inte vill ha till oss och lägger sedan en ny order på det du vill ha istället. Så fort vi fått ditt oönskade smycke i retur får du pengarna tillbaka för det.

Upprepade returer

Vi vill underlätta för att du som kund ska bli riktigt nöjd med ditt köp, och har därför ångerrätt i 14 dagar, från det att du mottagit ditt paket. Vi håller koll på antalet returer som våra kunder gör och upprepade returer utöver vad som är rimligt kan leda till att vi stänger ner kundens konto och att man inte kan fortsätta att handla.

Ångerrätten omfattar inte

• När du köper presentkort gäller inte ångerrätt, öppet köp eller bytesrätt.

• Outlösta varor omfattas inte av ångerrätten. Om du ångrar ditt köp måste du hämta ut dina varor och därefter returnera dem till oss.

RETURADRESS:
Smyckendahls AB
ZUMO
Åsögatan 140
116 24 Stockholm

Reklamation

Vi står för returfrakten vid reklamation. Kontakta oss på mejl kundtjanst@smyckendahls.se så skickar vi en returfraktsedel. Skriv ditt ordernummer och ditt namn på en lapp och lägg med. Finns varan i lager skickar vi en ny så fort vi har mottagit varan och godkänt reklamationen. Om varan är slut hos oss kontaktar vi leverantören. Är varan slut även hos leverantören kontaktar vi dig för att lösa det på bästa sätt.

Vi följer givetvis Konsumentköplagen beträffande reklamationer:

• Säljaren är ansvarig för fel som fanns när köpet gjordes även om felet visar sig först senare. Fel som visar sig inom sex månader från köpet anses vara fel som fanns när varan såldes, om säljaren inte kan bevisa annat. Om felet visar sig senare är det köparen som ska bevisa att felet fanns när varan såldes. Det är inte fel på varan om den blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormal användning. Köparen måste reklamera, det vill säga klaga på varan till säljaren, för att ha rätt till en reparation, ny vara eller någon annan åtgärd. Köparen ska meddela säljaren att det är fel på varan och vad som är fel. Reklamationen ska göras inom skälig tid från det att köparen upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig tid. En reklamation ska göras senast två år från försäljningstillfället.

Personuppgifter

Personuppgifter vi får in i samband med ett köp kommer inte att lämnas till tredje part. Vi behandlar alla personuppgifter i enlighet med GDPR. Alla uppgifter är skyddade från externa intrång. Som kund har du alltid rätt att ta del av vilka personuppgifter vi har tillgång till. Läs mer om personuppgifter och GDPR här!  Du kan även kontakta oss på: kundtjanst@smyckendahls.se

Färgåtergivning

Vi arbetar hårt med att ta så exakta bilder som möjligt att de smycken vi säljer i webbshopen. Trots det kan vi inte garantera att färgåtergivningen på din datorskärm, mobiltelefon eller läsplatta stämmer överens med den exakta färgen på produkten. När det gäller naturmaterial såsom halvädelstenar kan de skifta i nyans och därför skilja sig från bilden. Detta är ju en del av charmen med naturmaterial, att inte alla stenar är identiskt lika.

Nyhetsbrev

När du handlar hos oss medger du att vi får använda din e-postadress till att skicka dig vårt nyhetsbrev. E-postadressen kan även i vissa fall användas för att skicka dig automatiserade e-postmeddelande som t.ex meddelar dig om vi sänkt priset på en vara du visat intresse för, eller ber dig betygsätta ditt köp hos oss. Du kan när som helst avsluta dessa prenumerationer genom att klicka på länken för detta ändamål i mejlen.

Övrigt

Vi följer konsumentverkets regler för e-handel och returer. Du måste vara över 18 år för att handla av oss. I alla priser som visas på hemsidan ingår moms. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt att foton inte alltid kan återge varornas exakta utseende och färg.

Länkar

Webbplatsen kan innehålla länkar till andra webbplatser som inte står under Smyckendahls kontroll. Vi tar inte något som helst ansvar för innehåll på dessa webbplatser. Eventuella länkar ska enbart ses som en service till våra kunder som underlättar för kunden att hitta intressant och relevant information.

Kundservice

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor. Mejla oss på kundtjanst@smyckendahls.se. Vi svarar på dina frågor så snart vi kan och vårt mål är att alltid besvara mejl samma dag. Vid arbetstoppar eller sjukdom kan vi ha svårt att hinna svara samma dag, men vi hör alltid av oss inom 48 timmar. Föredrar du att ringa till oss når du oss på 08-20 44 40. Kundservice är öppet 10:00-17:00, alla vardagar. Under helger är kontoret inte bemannat, men vi besvarar alla mejl som inkommit under helgdagar så fort vi är tillbaka igen.