Hos Smyckendahls är det enkelt och tryggt att handla. Allt ingår allt i priset, även frakten. Inga extra avgifter tillkommer när du betalar med faktura eller kontokort. Smyckendahls.se ägs och drivs av Smyckendahls AB, organisationsnummer: 556978-8879.

Leverans

Vi levererar i dagsläget enbart till kunder i Sverige. Vi skickar i din beställning samma dag, om du lagt din order före kl. 15:00, förutsatt att det är en vardag. Vi använder Posten så du får oftast paketet till i din brevlåda dagen därpå. Större paket och rekommenderade försändelser (vid höga ordervärden) kommer till ditt utlämningsställe.

Fraktkostnader

Vi erbjuder fraktfri leverans med Posten. Om du väljer tjänsten Smyckogram som tillhandahålls av Urb-it betalar du deras avgift för personligt överlämnande.

Paket som inte hämtas ut

Har du ett levererat paket som du inte hämtar ut, får du en påminnelse från Posten. Hämtar du inte ut ditt paket skickas det tillbaka till oss. Vi tar då ut en avgift på 200 kronor för att täcka våra omkostnader. Outlösta varor omfattas inte av ångerrätten.

Orderbekräftelse/följesedel

När du har genomfört ditt köp skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. Får du ingen orderbekräftelse samma dag som du har gjort din beställning ber vi dig att kontakta oss. Tillsammans med din leverans får du en följesedel.

Betalning

I samarbete med Klarna Checkout erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning och kontokortsbetalning. Det tillkommer inga avgifter när du väljer att betala mot faktura eller med kort. Vid delbetalning hos Klarna kan eventuella uppläggningsavgifter och avi-avgifter tillkomma. Fullständig information om villkoren för delbetalning finns på klarna.se.

Faktura

Våra fakturor skickas ut via e-post från Klarna i samband med att varan skickas från oss. Fakturan har 14 dagars kredit. Behöver du förlänga betalningstiden går du in på klarna.se. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Klarna Checkout innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

Visa/MasterCard

Inga avgifter tillkommer.

Ångerrätt – retur av vara

För oss är det viktigt att du är nöjd med ditt köp. Är du inte 100% nöjd, är det bara att skicka tillbaka varan till oss. Den returnerade varan ska vara oss tillhanda inom 14 dagar. Dessa 14 dagar börjar räknas dagen efter varan skickats från oss. Skriv ditt ordernummer och ditt namn på en lapp och lägg med. Vi vill också gärna att du berättar varför du skickar tillbaka varan. Du kan, om du så önskar, använda Konsumentverkets ångerblankett, men det är absolut inget krav. Länk till Konsumentverkets ångerblankett

Om du väljer att skicka tillbaka hela eller delar av din beställning står du själv för returportot. Tänk på att packa in paketet noggrant, du är ansvarig för transportrisken vid retur. Det innebär att du är ansvarig för varorna till dess att de har överlämnats till oss av Posten. Vill du vara helt säker på att din retur kommer fram så är det bäst att skicka det som postpaket istället för brev, då paket har kollinummer som går att spåra.

Du har full ångerrätt (retur och bytesrätt) inom 14 dagar från att du mottagit varan. Vi accepterar enbart returer av varor som är oanvända. Du får givetvis prova smycket, men inte nyttja varan utöver det. Du får heller inte klippa bort lappar eller etiketter. Vid retur av vara som hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, det vill säga om varan är använd eller skadad, kan du bli ersättningsskyldig för den eventuella värdeminskning som uppstått.

OBS: Om det är något fel på varan så är det inte en retur utan en reklamation. Vi tar givetvis emot reklamationer även om du använt smycket. Se mer under Reklamation nedan.

Vi betalar tillbaka dina pengar utan dröjsmål. Observera att återbetalning görs först efter att vi tagit emot varan från dig, så skicka tillbaka varan så snart du ångrat ditt köp. Din retur återbetalas med samma betalningsmetod som vid köpet. Om du betalade med kort sätter vi tillbaka summan på samma kort. Betalade du via faktura och returnerar hela köpet så makuleras fakturan, om du väljer att skicka tillbaka delar av köpet justeras beloppet på fakturan. Om du önskar byta till annan vara ber vi dig kontakta oss via mejl kundtjanst@smyckendahls.se så att vi kan reservera den vara du vill byta till.

Ångerrätten omfattar inte

• När du köper presentkort gäller inte ångerrätt, öppet köp eller bytesrätt.

• Outlösta varor omfattas inte av ångerrätten. Om du ångrar ditt köp måste du hämta ut dina varor och därefter returnera dem till oss.

RETURADRESS:
Smyckendahls AB
Humlegårdsgatan 5
114 46 Stockholm

JUL: Under perioden 23 november -22 december 2017 har vi förlängd bytesrätt på alla köp till och med 180131. Du kan byta till annan vara eller få ett tillgodohavande. 

Reklamation

Vi står för returfrakten vid reklamation. Kontakta oss på mejl kundtjanst@smyckendahls.se så skickar vi en returfraktsedel. Finns varan i lager skickar vi en ny så fort vi har mottagit varan och godkänt reklamationen. Om varan är slut hos oss kontaktar vi leverantören. Är varan slut även hos leverantören kontaktar vi dig för att lösa det på bästa sätt.

Vi följer givetvis Konsumentköplagen beträffande reklamationer:

• Säljaren är ansvarig för fel som fanns när köpet gjordes även om felet visar sig först senare. Fel som visar sig inom sex månader från köpet anses vara fel som fanns när varan såldes, om säljaren inte kan bevisa annat. Om felet visar sig senare är det köparen som ska bevisa att felet fanns när varan såldes. Det är inte fel på varan om den blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormal användning. Köparen måste reklamera, det vill säga klaga på varan till säljaren, för att ha rätt till en reparation, ny vara eller någon annan åtgärd. Köparen ska meddela säljaren att det är fel på varan och vad som är fel. Reklamationen ska göras inom skälig tid från det att köparen upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig tid. En reklamation ska göras senast två år från försäljningstillfället.

Personuppgifter

Personuppgifter vi får in i samband med ett köp kommer inte att lämnas till tredje part. Vi behandlar alla personuppgifter i enlighet med svensk personuppgiftslagen (PUL). Alla uppgifter är skyddade från externa intrång. Som kund har du alltid rätt att ändra, radera eller få ett utdrag av de personuppgifter vi har tillgång till. Kontakta oss på: kundtjanst@smyckendahls.se

Cookies

Vi använder så kallade cookies för att få en bra funktionalitet i vår internetbutik. Vi samlar inte in någon personlig information om dig som besökare. Istället används cookies för att hålla koll på din varukorg samt komma ihåg de val och inställningar du gjort i butiken. Färgåtergivning Vi arbetar hårt med att ta så exakta bilder som möjligt att de smycken vi säljer i webbshopen. Trots det kan vi inte garantera att färgåtergivningen på din datorskärm, mobiltelefon eller läsplatta stämmer överens med den exakta färgen på produkten. När det gäller naturmaterial såsom halvädelstenar kan de skifta i nyans och därför skilja sig från bilden. Detta är ju en del av charmen med naturmaterial, att inte alla stenar är identiskt lika.

Nyhetsbrev

När du handlar hos oss medger du att vi får skicka dig vårt nyhetsbrev via e-post. Du kan när som helst säga upp prenumerationen på detta nyhetsbrev. Du finner en länk till detta längst ner i nyhetsbrevet.

Övrigt

Vi följer konsumentverkets regler för e-handel och returer. Du måste vara över 18 år för att handla av oss. I alla priser som visas på hemsidan ingår moms. Vi reserverar oss för slutförsäljning samt att foton inte alltid kan återge varornas exakta utseende och färg.

Länkar

Webbplatsen kan innehålla länkar till andra webbplatser som inte står under Smyckendahls kontroll. Vi tar inte något som helst ansvar för innehåll på dessa webbplatser. Eventuella länkar ska enbart ses som en service till våra kunder som underlättar för kunden att hitta intressant och relevant information.

Kundservice

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor. Mejla oss på kundtjanst@smyckendahls.se. Vi svarar på dina frågor så snart vi kan och vårt mål är att alltid besvara mejl samma dag. Vid arbetstoppar eller sjukdom kan vi ha svårt att hinna svara samma dag, men vi hör alltid av oss inom 48 timmar. Föredrar du att ringa till oss når du oss på 08-20 44 40. Kundservice är öppet 10:00-17:00, alla vardagar. Under helger är kontoret inte bemannat, men vi besvarar alla mejl som inkommit under helgdagar så fort vi är tillbaka igen.