Frakt/Leverans

Information i Coronatider

Vi arbetar som vanligt här på Smyckendahls, så din order kommer att plockas och skickas samma dag om du lägger din order före kl 15.00 på en vardag, eller nästa vardag om du beställer på på kvällen eller på helgen.

Vissa saker förändras dock av den pågående virusepidemien: 

  • Många av våra leverantörer tillverkar sina smycken utomlands. Det kan därför hända att vi inte får in påfyllning av vissa varor till lager, då de tillverkas i Kina, Italien osv. Vi hoppas att vi snart ska få hem dessa, och under tiden letar vi andra, nya märken som kan erbjuda varor tillverkade i Sverige, till exempel. Alla varor som visas finns i lager, så detta gäller enbart sådant som är markerat “Tillgänglighet: Slut i lager”. Det har redan uppstått brist på presentkartonger från vissa märken och vi ersätter då med en neutral standardask.
  • Även om vi skickar så fort vi kan finns det en risk att det tar någon dag extra innan du får din order, beroende på om Postnord har personalbrist pga sjukdom eller extra mycket paket då många väljer att handla på nätet. Vi hoppas att ni har förståelse för att detta kan ske.
  • Om myndigheterna skulle ändra förutsättningarna så att vi inte kan fortsätta arbeta som vanligt kommer vi givetvis att meddela detta. Har du kunnat lägga en beställning så kommer vi att skicka den.

Fraktavgift:

Om du handlar för minst 495 kr så bjuder vi på frakten. På ordrar under 495 kr kostar frakten 39 kr.

Leveranstid:

Leveranstiden är normalt 1 arbetsdag. Beställ innan klockan 15:00 måndag till fredag så skickas smycket samma dag. Beställer du under helgen skickas smycket på måndagen.

OBS! Enligt den nya postförordningen som gäller fr.o.m 2018 delar PostNord ut brev inom två dagar till postnummerområden: 400 00-519 99, 820 00-889 99 och 890 00-989 99. Bor du inom dessa områden får du alltså räkna med att det tar två vardagar innan ditt paket kommer fram.

Leverans

Leveranssätt:

Vi skickar alla beställningar med Postnord. Oftast levererar Postnord varan direkt hem till din brevlåda. Om paketet är större eller om värdet är högt och skickas med rekommenderad post eller DHL, hämtas paketet ut på posten eller något av postens eller DHL:s serviceställen mot uppvisad legitimation.

Från den 1 november 2021 blir det standard för Varubrev att alltid levereras till mottagarens hem. För de paket som inte ryms i postlådan eller fastighetsboxen ska dessa lämnas vid dörren eller vid postlådan i en påse.

Endast i undantagsfall kan Varubrev bli aviserade till ombud, till exempel vid framkomlighetsproblem.

Paket som inte hämtas ut

Har du ett paket som du inte hämtar ut, får du en påminnelse från Postnord. Hämtar du inte ut ditt paket skickas det tillbaka till oss. Vi tar då ut en avgift på 250 kronor för att täcka våra omkostnader. Outlösta varor omfattas inte av ångerrätten.

Transportskada:

När du tar emot din vara är det viktigt att ni omedelbart besiktigar paketet. Om du hämtar det på ett utlämningsställe ska du omedelbart anmäla att paketet är skadat där. Upptäcker du skadan först efter att ha öppnat paketet kontrollera om innehållet är skadat. I så fall reklamerar ni omedelbart varan till oss på: kundtjanst@Smyckendahls.se